streda 19. októbra 2011

Hromadné zľavy a Facebook

O zľavách sa už nemá moc zmysel baviť. Rozohrali sme hru, ktorú je ťažké zastaviť. Bez zľavy dnes už málokto čokoľvek nakúpi. Bežnou praxou je predraženie tovaru o 40% a obrovská následná reklama na rovnakú zľavu.

Čo nás však zahrabáva ešte viac, sú v poslednom čase portály hromadných zliav. Opäť druh marketingu dovezený z inej kultúry k nám, sa začal využívať na všetko. S klientami sa na túto tému bavíme často. Často totiž do toho idú firmy, ktoré by vôbec nemuseli, ba priam nemali a chcú po nás, aby sme im tieto zľavy promovali na ich fan pages na facebooku.

Fajn. Kedy teda áno a kedy nie?

NIE určite v prípade, ako ste lacná prevádzka, kaviareň, reštaurácia, služba. Absolútna väčšina ľudí, ktorí tieto zľavy využívajú, striehnu na nich a idú jednu po druhej. Celé rodiny sa stravujú výlučne po reštauráciach so zľavami. Často vídať človeka, ktorý sa zjavne necíti pohodlne v luxusnej kaviarni, sediac tam s mamou a na stole jedna zmrzlinou za euro. Zvláštny to fenomém. Ťažko mi je o ňom písať. Bolo by to na dlho. Sám som zažil niekoľko super podnikov, ktoré po nálete zľavových kobyliek prišli o väčšinou stálych klientov a mohli si budovať meno od začiatku alebo úplne zavrieť.

Zľavové spoločnosti ani náhodou nebudujú loajalitu zákazníkov vočí vám. Jediný voči komu majú zákazníci loajalitu je nakoniec zľavospoločnosť. Kobylky neustále striehnu na ďalšiu a ďalšiu zľavu a nikdy ich nezaujíma podnik, jedine výška zľavy. Do podniku prídu, skonzumujú jedlo s 50 až 90% zľavou, doma na internete následne podnik ešte poohovárajú a ponadávajú na obsluhu a už striehnu na ďalšiu. Sám zopár týchto kobyliek poznám. Preboha... premýšľajte ľudia!

ÁNO hlavne v prípade drahšieho tovaru, hlavne služby. Dôležitá je skladba služieb, cena a výška zľavy. Vhodne postavený mix týchto troch premenných dokáže neozaj pomôcť. Predstavte si napríklad luxusný hotel, kde izba stojí min. 220 €. Ak nakombinujete 2 noci + spa procedúru v hodnote okolo 100 €, výsledná suma bez zľavy bude napríklad 600 € a aj po 45% zľave bude cena balíka 330 €. Je to suma, ktorú nezaplatí nikto len pre zľavu samotnú. Určite k vám nepríde nikto, kto by si nemohol dovoliť zaplatiť aj plnú cenu. A toto je spôsob, ako si naozaj môžete získať nových zákazníkov.

Mám pre vás však jednu dôležitú radu. Ak už do toho naozaj idete, a nevadí vám, že prídete o stálych klientov, kvôli pár stovkám kobyliek, dodržte aspoň jednu zásadu. Link v adrese na zľave dajte radšej na fan page na facebooku, ako na svoj statický web. Takto máte aspoň šancu, že vám pribudne zopár nových LIKEov "zadarmo".

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára